Audyt w przedsiębiorstwach zrobotyzowanych

Audyt technologiczny służy badaniu potencjału rentowności oraz jakości w różnych przedsiębiorstwach produkcyjnych – W przypadku firm zrobotyzowanych należy zwrócić szczególną uwagę na audyt pracy robota by uzyskać maksymalne oszczędności w jego użytkowaniu.

Elementy podstawowej analizy audytu robotyzacji

Podstawowe elementy składające się na analizę audytu robotycznego, to:

  • ocena jakości produktów finalnych w obecnym układzie produkcyjnym a także prognoza jego poprawy przy zastosowaniu robotyzacji.
  • analiza procesów technologicznych (bieżących) z zaznaczeniem problematycznych obszarów, które można łatwo usprawnić poprzez robotyzację
  • propozycja robotyzacji problematycznych obszarów produkcyjnych oraz kolejność ich zastosowania
  • szczegółowo przygotowany plan robotyzacji danego stanowiska oraz jego wstępny kosztorys
  • możliwości względem sfinansowania inwestycji
  • jako specjalny dodatek można również dodać szczegółową analizę poboru energii stanowiska zrobotyzowanego
  • wstępna prognoza ROI wraz z dwoma-trzema ofertami na całokształt inwestycji, oraz wybór tej najkorzystniejszej

Sektory przemysłowe podlegające robotyzacji

Lista obszarów produkcyjnych podlegających robotyzacji po analizie warunków w trakcie przeprowadzanego audytu:

  • paletyzacja / depaletyzacja
  • rozładunek / załadunek / pakowanie
  • zgrzewanie
  • Klinczowanie
  • Obsługa pras krawędziowych
  • Obsługa maszyn CNC / tokarek / frezarek
  • Spawanie (MIG/MAG, TIG, laser)
  • Montaż komponentów
  • Nakładanie powłok
  • Inne (po uwzględnieniu wymagań projektu, np. tworzenie palet, kontrola jakości, itp.)

Przebieg technologicznego audytu robotyzacji

1. Ramowa analiza produkcji z wyznaczeniem najbardziej korzystnych obszarów do robotyzacji.

2. Wybór kilku obszarów (1-3), w których robotyzacja będzie najbardziej korzystna.

3. Ocena przebiegu pracy w wybranych obszarach a także analiza jakościowa produktów.

4. Wstępna wizja rozpatrywanego stanowiska robotycznego

5. Inicjalne symulacje stanowisk roboczych, zawierające:

  • % zadań zrobotyzowanych na danym stanowisku pracy przez robota oraz % udziału operatora
  • przewidywaną wydajność stanowiska zrobotyzowanego ( ilość wytworzonych produktów z uwzględnieniem różnych trybów zmianowych, cyklu pracy, etc.)
  • wstępną prognozę możliwych oszczędności

6. Wymogi techniczne potrzebne do przeprowadzenia robotyzacji (warunki w pomieszczeniu, ilość miejsca – porównanie obecnej przestrzeni z docelową)

7. Opracowanie sposobu przygotowania detali podczas obróbki robotycznej, zawierające:

  • dokładnie określenie pozycji przygotowania do obróbki zrobotyzowanej (np. tolerancji błędu) oraz sposobów na uzyskanie jak najlepszej jakości obróbki
  • wstępne określenie przyrządów potrzebnych na danym stanowisku (specjalnych ramion, chwytaków, przyrządów spawalniczych, etc.)

8. Inne testy według wymagań projektu – testy makrograficzne (w przypadku spawania), testy wytrzymałościowe elementów (w przypadku pracy w warunkach niebezpiecznych) etc.

9. Końcowy raport etapu oraz zalecenia.

Opcje zrobotyzowanych stanowisk pracy

Uwzględniają 1-3 typy z typoszeregów produktów Inwestora, obejmujące:

  • wybór podstawowego osprzętu
  • wstępny budżet stanowiska (wliczając w to wszelkie przyrządy i oprogramowanie)
  • wstępną logistykę gniazda produkcyjnego
  • wybór lub wskazanie dostawców komponentów, wraz z rozważeniem nowych oraz używanych robotów i ich komponentów
  • model 3D stanowiska (model poglądowy, w przypadku bardziej szczegółowych modeli opcja ta może wiązać się z dodatkowymi kosztami)
  • przewidywany czas instalacji stanowiska roboczego, terminu dostawy i czasu wdrożenia
  • zaznaczenie opcji możliwości rozbudowy stanowiska

Pozostałe elementy audytu robotów przemysłowych

Propozycja oraz rekomendacja dotycząca przeszkolenia pracowników.

Propozycja oraz rekomendacja dotycząca możliwości pozyskania korzystnych funduszy inwestycyjnych w oparciu o współpracę Audytora z państwowymi agencjami rozwoju przemysłu.

Analiza strategiczna inwestycji – wyznaczenie słabych a także mocnych stron inwestycji – korzyści w przypadku udanego wdrożenia oraz jego możliwych błędów/ zagrożeń na poszczególnych szczeblach.

Rozszerzenie dodatkowe audytu (na życzenie klienta) – analiza efektywności energetycznej infrastruktury firmy – (może też przebiegać równolegle z innymi etapami audytu).

Całościowe zestawienie raportu audytu oraz przekazanie dokumentacji Inwestorowi.

Przewiń do góry